Dieta wegańska – jadłospis roślinny dla każdego!

Nie da się ukryć, że nasz sposób odżywiania się ma wpływ na większość aspektów naszego życia. To, jakie produkty kupujemy, czy co jemy wychodząc ze znajomymi na miasto, zależy właśnie od sposobu, w jaki decydujemy się odżywiać. Istnieje multum różnorodnych diet, których nazwy często są nam zupełnie obce. Śmiało jednak, można stwierdzić, że pojęcie weganizmu, czy diety wegańskiej na stałe zawitało do słowników większości z nas. Dla niektórych codzienność, dla innych wciąż tajemnica – dieta wegańska ciągle budzi wśród nas wiele emocji. W tym artykule postaramy się to jednak zmienić i pokazać, że weganizm nie jest wcale tak trudny i restrykcyjny, jak mogłoby się wydawać.

Zacznijmy jednak od początku, a więc od określenia, czym tak właściwie charakteryzuje się dieta wegańska. Z założenia w jadłospisie osób na tej diecie nie znajdziemy żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego. Weganie nie spożywają więc mięsa (w tym ryb), mleka oraz jego pochodnych, takich jak sery, czy jogurty, jajek oraz miodu. Warto także wspomnieć, że weganizm to dla wielu osób nie tylko dieta, ale także swoisty styl życia. Weganie nie kupują, więc na przykład wełnianych ubrań, skórzanych akcesoriów, czy kosmetyków zawierających składniki odzwierzęce.

Dieta wegańska – co jeść?

Na pytanieCo jeść na diecie wegańskiej? można by odpowiadać godzinami. Mimo tego, że często słyszy się o jedzeniu „trawy i kamieni”, w praktyce weganizm to jedna z najbardziej różnorodnych diet. Wiele osób przechodzących na dietę rośliną mimowolnie odkrywa i otwiera się na nowe smaki. Duża ilość świeżych warzyw i owoców, rośliny strączkowe, produkty mączne, takie jak makarony, różnorodne kasze, czy nasiona – ta lista ciągnie się w nieskończoność!

Nie ma też jednak problemu, jeżeli chcemy zjeść kotleta z ziemniakami i mizerią, czy ulubione tosty z serem. Na rynku prawie codziennie pojawiają się bowiem coraz to nowe produkty, które smakiem, wyglądem oraz strukturą przypominają artykuły spożywcze, które znamy od zawsze. Tutaj warto dodać, że w sklepach znajdziemy ofertę zarówno marek zagranicznych, jak i naszych polskich, których z roku na rok przybywa. Pokazuje nam to, że zapotrzebowanie na tego typu produkty wciąż rośnie, a Polacy coraz częściej przechodzą na roślinną stronę mocy.

Białko w diecie wegańskiej

Osoby na diecie roślinnej zapewne nie raz spotkały się z pytaniami o to, skąd czerpią odpowiednie ilości białka, skoro pomijają w swoich posiłkach produkty odzwierzęce. Dla wielu doświadczonych wegan, czy wegetarian temat białka w diecie wegańskiej stał się już swego rodzaju żartem, ponieważ takie pytania słyszą oni na porządku dziennym. Fakt, że na diecie roślinnej możemy zapewnić naszemu organizmowi wszystkich potrzebnych mu wartości odżywczych, został nie raz potwierdzony przez osoby wykształcone w dziedzinach zajmujących się zdrowiem oraz żywieniem.

Warto wspomnieć, że produktów roślinnych, które zawierają znaczącą ilość białka, jest więcej, niż mogłoby się nam wydawać. Przejdźmy jednak do konkretów. W jakich dokładnie produktach znajdziemy duże ilości białka roślinnego?

  • Rośliny strączkowe, takie jak ciecierzyca, soczewica, czy fasola to produkty, które poza białkiem, pełne są również różnorodnych minerałów.

  • Równie wartościowym źródłem białka roślinnego są zboża, takie jak na przykład owies, kasza jaglana lub komosa ryżowa.

  • Produkty sojowe, czyli na przykład, znane i popularne tofu, również możemy zaliczyć do produktów bogatych w białko.

  • Tak samo jest w przypadku niektórych nasion, takich jak pestki dyni, czy słonecznika.

Jeżeli, więc do każdego posiłku w ciągu dnia dołożymy choć jeden z tych produktów, to bez problemu spełnimy swoje dzienne zapotrzebowanie na białko.

Czy dieta wegańska jest zdrowa?

Zdowie to jeden z najbardziej kontrowersyjnych tematów, w odniesieniu do weganizmu. Wiele osób uważa bowiem, że nie możliwe jest wprowadzenie do diety takich ograniczeń, a jednocześnie zachowanie pełni zdrowia. Szereg docenianych specjalistów z doświadczeniem w dziedzinie odżywiania, którzy prowadzili badania na temat diety wegańskiej, zgodnie stwierdziło jednak, że dobrze zbilansowana dieta roślinna może być jak najbardziej zdrowa.

Czy weganizm jest zdrowy? Nie można niestety jednogłośnie określić, że weganizm jest zdrowy lub niezdrowy. Tak samo, jak w przypadku każdej innej diety, nawet tradycyjnej, to od nas zależy, czy będzie ona miała na nas pozytywny, czy negatywny wpływ. Z tego względu, bez znaczenia na sposób odżywiania się, każdy z nas powinien pamiętać o zbilansowanych posiłkach, a wszelkie problemy zdrowotne oraz zmiany modelu żywienia konsultować z lekarzem.

A jak Wy zapatrujecie się weganizm? Koniecznie podzielcie się opiniami i doświadczeniami w komentarzach!

About the Author: admin

You might like

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *